Assalamu’alaikum wbt. Kali ini, ana hanya ingin berkongsi sedikit, sikit je, xbanyak, ttg bisikan hati yang dan interaksinya dengan fikiran. Dalam meniti hari ini sungguh banyak dugaan, aduhai, sungguh banyak mehnah dunia yang perlu dihadapi. Seandainya tiada kasih dan sayang dari Allah sudah tentu diriku berundur dan lari dari medan juang ini, Syukurku pd yg Esa. Namun bagi seorang hamba yang bergelar mahasiswa, usaha dan tenaga yang maksimum mesti digunakan untuk menuntut ilmu dan juga menaikan kalimah tauhid di tempat yang paling tinggi, demi daulah Islamiyyah. Diriku tidak sanggup melihat umat islam ketandusan akhlak, ilmu, serta kefahaman agama. Setelah  melihat dan merenung  mehnah manusia selama tujuh tahun lamanya, akhirnya dapat diriku simpulkan jahiliyyah semakin mendekati. Dalam masa tujuh tahun banyak sungguh perkara yang membimbangkan diriku. Baruku sedar dan tahu bagaimana risaunya Rasulullah s.a.w. kepada umatnya, dimana perutnya tidak pernah kenyang, tidurnya tidak pernah lena, bagaimana air matanya mengalir dalam tidurnya, yang kurang rehatnya dan tidak mungkin dapatku senaraikan semua yang RasuluLlah lakukan kepada umatnya, kerana pengorbanan Baginda untuk umat tulus dan suci.

Bagaimana mahuku katakan pada diri, ana mesti kuat dalam menjalani hidup ini. Ya Allah, hampir runtuh imanku dikala merentasi perjalanan dari kediaman menuju ke dewan kuliah, Engkau jua yg tahu akan sakit dan risaunya iman dan hati ketika itu, pada-MU jua ku pohon kekuatan. Hatiku sering bermadah, “Ya Allah aku ingin meyintai-Mu, aku takut untuk menyintai manusia, kerna mereka boleh menjauhkan aku dari-MU”.  Kadangkala diriku terasa cemburu pd manusia yg soleh zaman dulu. Sungguh teguh iman dan keyakinan mereka pada Allah, lebih2 lg cinta mereka pd Allah. Cinta mereka sepenuh hati mereka. Bukan diri mahu menolak cinta manusia, tetapi, masakan boleh diriku menyintai manusia sedangkan cintaku pd Allah begitu lemah. Aku tidak sanggup kehilangan cinta Allah, cinta-Nya manis, cinta-Nya Indah, cinta-Nya tidak mungkin lagi dapat diungkap oleh kata2, bairlah hati yang merasa. Fatarmogana dunia banyak menipu hati yang sedang meranggkak menuju cinta Ilahi.


 Madah buat hati yang kegusaran…


Ahmad…
Jangan engkau lemah pada mehnah dunia ini,
Ketahuilah bagimu yang isinya penuh dengan  kelalaian,
Bukan engkau tidak tahu yang dunia ini sementara,
Jadi jangan engkau hanyut dibawa arus  yang kehinaan,

Ahmad…
Jangan engkau kembali pada masa silam yang gelap gelita,
Pedih, pedih, pedih sekali bagi hati dan iman yang merasa,
Atau engkau ingin menjadi insan yg zalim pada diri?
Usah befikir begitu kerna tiada redha Allah bg yg zalim pd diri,
Sering hati ini dengar engkau mengeluh kerana dunia,
Tapi mengapa engkau tidak gusar kerana tiada lahirnya cinta pd Ilahi?
Kembalilah, kembalilah, kembalilah  pd Sang PENCIPTA,

Ahmad…
Imanmu lemah, tapi engkau tidak menyadarinya,
Hatimu sakit tidak pula engkau merawatinya,
Teguhkan dan rawatilah ia dengan Kalam suci Ilahi,
Jauhi cinta Dunia, kerana isinya maksiat,
Ketahuilah bagimu, sesungguhnya engkau lemah,
Engkau tidak melakukan apa2 tanpa Allah,

Ahmad…
Sentiasalah menjadikan Kalam suci Ilahi pemujuk hati,
Agar menjadi pengusir kegundahan yang bertandan,
Usah takut dalam berjuang,
Tetaplah dalam jalan da’wah dan tarbiyah,
Usah risau akan ketidak hadiran bantuan makhluk,
Kerana bantuan Ilahi mengatasi segalanya,

Ahmad…
 Sekiranya engkau keseorangan,
Ketahuilah Allah ingin hatimu berhubung dengan-Nya,
Jika engkau sedih,
Ketahuilah Allah mahu engkau mengadu pada-Nya,
Jika engkau lemah,
Ketahuilah Allah mahu engkau bergantung pada-Nya,
Jika engkau kebuntuan,
Ketahuilah Allah mahu engkau meminta pada-Nya,
Adakah engkau tahu megapa begitu?

Ketahuilah Allah cinta dan amat suka pada mereka yang merebahkan cinta dan pengharapan mereka pada-Nya. Dan DIA amat suka suara yang sering mengadu pada-Nya.