Assalamu'alaikum wbt....


Minggu lepas dan mnggu inilah yang paling mujahadah sekali. Ya Allah, rasa sakitnya iman klu nak diimbas kemabali, tapi demi perkongsian tetap tabah menjadi pegangan. Bagi orang lain mungkin bukan suatu besar bagi mereka, ana tahu iman mereka hebat dan teguh belaka. Klu nak dibandingkan dg nana umpama gajah dengan semut yang mudah sekali untuk hanyut tatkala dibawa arus yang deras dan mudah sekali untuk goyah apabila bayu bertiup kencang. 

First-first sekali yang boleh dikatakan mujahadah adalah minggu lepas n minggu ini banyak sangat masa kurang mengingati Allah, masya Allah, ape nak jawab andai ditanya akan perkara ini. Banyaknya makhluk dalam hati ni, entah dah barapa inci agaknya… ish betul-betul mujahadah minggu ini… kalaulah ditakdirkan meninggal ketika tiada mengingati kpd Allah, dimanakah tempat yang layak untukku? Nau’zubilLah min zalik…

Minggu di mana ana banyak sangat berkata suatu yang lagha, astaghfirulLah, rosak iman dibuatnya, mengapa tidak, bila perkara lagha keluar dari lisan, ini bermakna iman dihati tidak dapat menundukan lisan dan anggota yang lain. Susah betul nak berkata tentang kebesaran Allah s.w.t. or sesuatu yang bermanfaat apabila bersama sahabat, lemahnya iman. Jadi inilah yang dikatakan dengan `iman suasana’, iman yang berubah mengikut suasana. Kalau zaman sahabat RasululLah s.a.w. iman mereka yang merubah Susana di sekeliling mereka. Malunya pd RasululLah.

Yang paling mujahadah sekali adalah untuk memalingkan pandangan dari wanita. Inilah yang paling ana takut sekali. Wanita itu depan dan belakang adalah aurat, bahaya sekali bagi ana yang lemah imannya untuk memandang wanita ajnabi, keana mudah sekali untuk timbul fitnah dan maksiat dalam hati. Ia mengaburi dan melemahkan cinta kepada SANG PEMILIK HATI. Dan tengah pening memikirkan cara untuk mengelak dari bertentangan mata dengan wanita, haram bagi lelaki dan wanita ajnabi bertentangan mata, kerana ia boleh menimbulkan syahwat kedua-duanya, ia adalah panahan syaitan. Ya Allah, tidak dapat aku menepisnya semua tipu daya syaitan yang durjana ini melainkan dengan pertolongan-MU. Hanya dari Allah jua dipinta kekuatan untuk terus menundukan pandangan ketika berjalan di jambatan untuk ke bertemu SANG PENCIPTA.

Minggu depan mesti berusaha bersungguh-sungguh untuk memperbaiki kelemahan yang amat ketara pada minggu ini. Huuuu… letih dan hampir luruh jantung bila memikirkan tragedy minggu ini. `Tragedi Di Bulan March’…