gambar hiasan

Nabi saw bersabda : “Afiat itu ada sepuluh bhgn.Sembilan bhgn terletak pd perbuatan berdiam. Bhgn yg ke sepuluh terletak pd perbuatan mengasingkan diri drpd org ramai”
(Diriwayatkan dr Ad-Dailami drpd Ibnu Abbas)

Ini ialah apabila ia tidak memerlukan manusia dan manusia tidak memerlukan kpdnya. Tetapi apabila syara’ menyuruhnya bercampur gaul utk mengajar atau belajar sesuatu ilmu atau tugas-tugas keagamaan dsb, maka perbuatan mengasingkan diri tidak ada kebaikannya.
Menurut sebhgn riwayat,bhgn yg ke sepuluh itu ialah tidak bersekedudukan dgn org-org yg jahat. 

Nabi saw bersabda :
“Setiap sesuatu itu ada najisnya dan najis lidah ialah kata-kata yg keji walaupun benar”.

Nabi saw bersabda lg :
“Barangsiapa berdiam diri dlm perkara yg tidak patut diperkatakan nescaya ia terselamat (drpd siksa,cercaan dan paluan pd hari Yaumul-Ma’ab iaitu hari Kiamat)”.

Baginda saw bersabda :
“Perbuatan berdiam diri org alim itu adalah suatu celaan dan percakapannya adalah suatu perhiasan. Percakapan org jahil itu adalah suatu celaan dan perbuatannya berdiam diri itu adalah suatu perhiasan”.

Sabda Baginda saw : “Asal keimanan itu ialah berdiam diri melainkan kerana berzikir kpd Allah swt”.

            Diriwayatkan bahawa seorg lelaki yg sedang sakit tenat telah diminta supaya meninggalkan pesanan sebelum ia menemui ajalnya dan ia pun berpesan : “Himpunkanlah utk dirimu ilmu para ulama, hikmat para hukama’ dan ubat para tabib.
  • Ilmu para ulama itu ialah apabila engkau ditanya mengenai sesuatu yg engkau tidak tahu maka katakanlah ‘Wallahu’alam’ 
  • Hikmat para hukama pula ialah apabila engkau duduk dgn suatu kaum, jadikanlah dirimu lebih banyak berdiam drpd mereka. Jika mereka betul maka engkau termasuk ke dlm golongan mereka. Tetapi jika mereka salah,engkau merasa lega kerana tidak terlibat dlm kesalahan mereka. 
  • Ubat para tabib ialah apabila engkau makan sesuatu makanan,engkau bangkit meninggalkannya sedangkan nafsumu masih ingin kpdnya. Sesungguhnya jasadmu tidak dihimpunkan dgn selain drpd penyakit utk mati.

Nabi saw bersabda :
“Berdiam diri itu mengandungi hikmat-hikmat dan sedikit benar org yg membuatnya"

kesimpulannya kita semua mestilah sentiasa menjaga lisan kita, berdiam itu lebih baik daripada kita berkata pada sesuatu yang boleh menimbulkan permusuhan atau fitnah. wallahu'alam.