gambar hiasan

Kisah berlaku waktu satu rombongan guru pelatih membuat rombongan ketempat bersejarah. Bila sampai ketempat yang dituju para guru pelatih mendapati  tempat tersebut merupakan tempat yang tidak dikunjung sesiapa...lengang, sepi!

Maka guru pelatih bermula turun untuk melihat kesan sejarah yang ada ditempat tersebut. Pada permulaan, mereka berkumpul bersama melihat kesan sejarah yang ada. Lebih kurang sejam selepas itu mereka berpecah menuju ketempat sejarah yang mereka sukai.

Nak jadi cerita, seorang guru pelatih perempuan yang begitu tekun mencatit dan mengarang maklumat yang ada pada kesan sejarah tersebut, tanpa disedar, dah tertinggal.

Trainer yang bertugas ingat semua cikgu-cikgu dah ada dalam bas, jadi mereka balik.

Cikgu pelatih yg tertinggal tu mula gabra..... menjerit sekuat hati, cemas yang amat panggil kawan-kawan dia dan pelatih yang lain. Tapi hampa.

jadi dia tekad berjalan nak keluar dari tempat berkenaan menuju kekampung berdekatan. Sejam berjalan tetapi masih tidak menjumpai sesiapa. mulalah letih dan menangis panggil mak ayah.

Pusing pusing nampak satu pondok kecik berdekatan dengan tempat tu. so dia pegi ketuk pintu. Keluar seorang pemuda anggaran umur linkungan lewat 20an dan bertanya: siapa kamu? Jawab lah cikgu tadi yang dia tertinggal bas rombongan, dan tak tahu nak pulang.

berkata lah lelaki tadi bahawa tempat yang ingin ditujunya berletak di selatan dan tempat mereka berada diutara, dan tempat tu memang takda  didiami sesiapa. Maka menangislah cikgu tadi bagai org hilang akal...

Disebabkan kesian, lelaki tadi suruh cikgu tadi bermalam dipondok dia sementara tunggu subuh utk hantar di pulang.

Cikgu tu disuruh tidur atas katil lelaki tersebut manakala lelaki itu tidur  atas lantai berhamparkan kain je dan ambil sehelai kain lain digantung  sebagai pengadang tempat tidur antara dia dan cikgu tu.

Lelaki tadi duduk dipenjuru pondok dan membaca buku. Yangg cikgu itu tutup  seluruh badan dia ngan kain gebar menahan menangis dek takut dan tak renti  matanya mengawasi lelaki misteri tu.

Tiba-tiba lelaki tu tutup buku dan pergi kat lilin yang menyala terus bakar  jarinya satu persatu.

Cikgu tadi apalagi,bertambah kecut perut takut kerana berfikir bahawa  lelaki tersebut mengamal kan ilmu songsang.. mengeletar giler maut... Maka kedua-duanya tidak tidur sehingga pagi......
......??????............................

Bila menjelang pagi lelaki tersebut menghantar cikgu tadi ketempat asalnya.


Bila dah sampai rumah, cikgu tadi pun menceritakan apa yg terjadi kat mak bapak dia. Bapak cikgu tu dengan seribu satu persoalan mengesyaki sesuatu  berlaku, sebab tengok anak dia nampak sakit pucat lesi dan takut amatlah sangat.

Si bapa pun pergi ketempat yang dimaksudkan anak nya tu. Menyamar sebagai  pemburu yang tersesat dan bertanya tempat tuju. Dalam hati si bapa tadi  heran tengok jari jari tangan lelaki tadi berbalut dan bertanya
kenapa...?

Jadi lelaki tu pun cerita bahawa dua malam lepas datang seorang perempuan  cantik elok paras rupa untuk tumpang bermalam dipondok beliau. Dan sudah  tentu pada ketika itu syaitan iblis sudah berada bersama mereka. Disebabkan takut terjadinya perkara yang tidak diingini berlaku, beliau membakar jarinya satu persatu supaya dapat menghindarkan diri dari berfikir memperkosa  perempuan tersebut.

Mendengar penerangan lelaki tersebut si bapa mempelawa lelaki berbalut jari  itu datang kerumahnya dan berhajat mengahwinkan anaknya kepada lelaki tersebut.., tanpa pengetahuan lelaki tu yang bahawasanya perempuan yang akan dikahwininya adalah perempuan yang menumpang tidur di katilnya 2 malam
yang sudah..................................................

MOTIF CERITA....................

Beruntunglah lelaki tersebut kerana menghindar kan diri dari melakukan benda haram satu malam, dan dia berjaya mendapat sesuatu yang indah dan halal seumur hidup...............