1.airmata subuh berlinangan.

pada pagi itu,seperti mana-mana pagi yang lain,aku menyambut seorang tetamu tetapku. "assalamualaikum," seru subuh. "waalaikumussalam," sahutku.  dan kami terus berpelukkan, tanda rindu serta sayang ku tanya khabar subuh,bagaimana keadaannya menggembara dari satu tempat ke tempat. "tadi. "kata subuh dengan sayu, "aku baru sahaja melintasi satu tempat,ku cari tempat persinggahan, ku ketuk rumah-rumah yang sunyi tapi tiada siapapun yang mahu menerima aku sebagai tetamu" dan airmata subuh pun berlinang.


2.subuh melirikkan sebuah senyuman.

subuh,usah kau pedulikan mereka, bukankah aku menyambutmu dengan penuh rasa kegembiraan? "subuh mengangkat mukanya seolah-olah teringatkan sesuatu. "ohya, tadi aku lalu di suatu sungai. Orang-orangnya sepertimu, menyambutku dengan penuh kesukaan, menjamuku dengan pelbagai hidangan yang lazat dan menggiurkan. hidangan yang paling ku sukai adalah buah tahajjud, puas aku mencari dibumi lain, tapi jarang ku temui. disitu aku meratah buah tahajjud dengan puas serta leka" "maaf subuh, aku tidak menanam pohon al-lail, jadi aku tidak dapat menghidangkanmu dengan buah yang kau sukai.. tapi aku ada roti syisyam(puasa)" cadang ku kepada subuh, subuh menolaknya dengan penuh hormat. "roti itu ada tuan punyanya" kata subuh. "adakah mahu manisan zikir? "rayuku pada subuh.. "baiklah, ambilkan aku sedikit serta bawakan aku segelas air mata tangisan, "pinta subuh. aku agak sugul, bagaimana harus aku bagitahu pada subuh yang airmata tangisan sudah hampir kemarau akibat maksiat yang berpanjangan? namun,aku tetap menjenguk ke dalam perigi yang memuatkan airmata tersebut. aku terkejut, perigi itu hampir separuh penuhnya, dan aku terdetik didalam hati, adakah ini tandanya kemarau akan berakhir??..tanpa berlengah lagi, aku terus membawa air tersebut kepada subuh, tetamu yang ku sanjung dan ku beri kan manisan yang dipintanya..selesai menjamah kesemuanya subuh melirikkan sebuah senyuman.


3.Subuh berjanji akan datang lagi
"subuh" seruku. "mahukah kau tinggal selamanya denganku? aku memerlukan teman dalam kesunyian. akanku layan kau dengan sebaiknya, wahai subuh" subuh tersenyum menandakan permintaan ku tidak akan dipenuhi.."aku perlu menziarahi ramai orang,dan ramai lagi yang memerlukan kehadiranku untuk mengubati hati mereka seperti mana aku mengulit mimpimu, "dan aku akur lagi dengan penjelasan subuh. "subuh" seruku lagi apabila melihat subuh bersiap untuk pergi. "sudikah kau menziarahiku lagi esok hari?  ”insya-Allah, "jawab subuh, "bukankah aku kekasih yang kau rindui?" subuh pun berangkat dengan lambat tetapi tetap. "assalamualaikum.." seru subuh, "waalaikumussalam" jawabku kembali, dan mataku terus meniti langkah subuh yang semakin laju dengan setiap langkah. dan akhirnya subuh hilang dari pandangan..

p/s:buat renungan sahabatku semua,hayatilah kisah ini dan ambillah ia sebagai ikhtibar dan renungan dalam memuhasabahkan diri dalam meniti kesibukkan harian.cuba timbulkan persoalan didalam diri kita,apakah agaknya keluh kesah dari zuhur, asar, maghrib dan isya'?..jawapannya tersirat dalam diri kita masing-masing.