salam, kita dalam dunia ini sentiasa melakukan pelbagai dosa, kita sering lalai dan leka dibawa arus kemodenan dunia sekarang, termasuklah ana sendiri, terkadang ana cuba lari dari medan da'wah ini. tetapi Allah menyentap hati ini dengan ujian-Nya ke atas ana. Ujian-Nya menyedarkan ana agar jgn mudah pernah berputus asa dalam sesuatu prkara.

Semangat da'wah ana sering turun dan adakalanya menaik, apabila bersama sahabat yang soleh yang sentiasa dalam medan da'wah ketika itulah semangat berkobar-kobar untuk menjalankan bersama mereka. Teringat masa menjalankan aktiviti da'wah bersama sahabat di suatu kawasan perumahan, berjalan-jalan dalam keadaan cuaca yang panas terik menyedarkan bahawa sungguh tabahnya RasululLah s.a.w. menjalankan da'wahnya merentasi padang pasir yang lebih panas lagi apa yang ana dan sahabat ana yang lain.kami melalui beberapa lorong dikawasan perumahan tersebut, alhamdulilLah Allah temukan ana dan sahabat dengan tiga orang remaja yang sedang berbual, pada mulanya kami tidak menyedari pn mereka ada disitu kerana terlindung oleh kereta.

kami cuba mendekati mereka, memperkenalkan diri antara satu sama lain. kami mengajak mereka untuk bersama ke masjid kawasan perumahan tersebut dan alhamdulilLah mereka sudi untuk mengikut kami ke sana. Di sana kami jalankan aktivit membangunkan rohani, kami juga melakukan aktiviti untuk menambah kefahaman tentang islam.Kami jadikan masjid kawasan perumahan tersebut sebagai tempat kami bermesyuarat dan aktiviti kami. Banyak perkara yg kami pelajari sepanjang satu setengah hari berada di sana. Pengalaman tidak diendahkan oleh beberapa penduduk kawasan tersebut apabila diajak mengajar kami bahawa inilah apa yang RasululLah hadapi dalam usahanya. Salah seorang sahabat berkata "kalau yang kita hadapi ini xpe lg, kalau RasululLah, dibaling dengan batu, dibaling dengan najis dan pelbagai ancaman yang diterima olehnya ketika da'wah baginda, kita ni sikit je kalau nak dibandingkan dengan usaha RasululLah dan para sahabat baginda."

Diri terfikir sungguh besar pengorbanan RasululLah s.a.w untuk umatnya yang tercinta. Ya Allah malunya nak berjumpa dengan RasululLah di hari pembentangan kelak. dengan da'wah yang lemah, sunnah yang paling besar sekali ini.RasululLah engkaulah kekasih Allah, akanku cuba menjalakan dan mengamalkan sunnahmu. walLahu'alam..